Spillet teoretiske inspiration.
Spillet “Styrk dit barn” er et moderne læringsredskab, til at udvikle forældrekompetencer, som trækker på dybdegående psykologisk og pædagogisk forskning. Spillets udvikling er inspireret af førende tænkere og forskere som John Bowlby, Peter Fonagy, Daniel J. Siegel, Daniel Stern, Alfie Kohn, Ross W. Greene, Susan Hart, Rikke Yde Tordrup mf. Spillet inddrager principper og teorier, der ligger til grund for det, der i dag kaldes “Det nye børnesyn”. Dette moderne børnesyn understreger blandt andet vigtigheden af mentalisering, anerkendelse, ligeværdighed, tryg tilknytning, og respekt for barnets personlige grænser, og det fremhæver ideen om, at børn gør det godt, hvis de kan. I Børnesynet ligger en enorm nysgerrighed ift. hvad der udfordre barnet i en sådan grad, at det udviser, hvad voksne ofte opfatter som uhensigtsmæssig adfærd, men som for barnet kan være dén adfærd de har til rådighed lige nu og her til at håndtere en svær situation og som tydeligt viser at der er noget barnet har brug for vores hjælp til at håndtere. Man kan sige at barnet er ikke problemet, men barnets viser problemet. Derfor er barnet heller ikke for forkert, og vi skal øve os i ikke at gøre barnet forkert. Børn er skønne, kærlige men også umodne både i deres kognitive, sociale og følelesmæssige udvikling, og præcis derfor har de brug for en tryg og omsorgsfuld voksen, der evner at tage ansvaret for at hjælpe og støtte barnet i deres udvikling på alle tre områder.
Kort om nogle af spillets væsentligste teoretikere
John Bowlbys arbejde med tilknytningsteori har været fundamentalt for at forstå vigtigheden af tryg tilknytning mellem barnet og omsorgsgiveren. Denne tryghed er essentiel for barnets evne til at udforske verden og udvikle sunde relationer. “Styrk dit barn” anvender disse principper ved at skabe spiloplevelser, der styrker båndet mellem barn og voksen gennem samarbejde og forståelse.
Peter Fonagy og Daniel J. Siegels arbejde med mentalisering, det vil sige evnen til at forstå sig selv og andre ud fra mentale tilstande som følelser, ønsker, behov og motiver, er også en central inspiration for spillet. Gennem spillets interaktioner opfordres spillerne til at reflektere over og anerkende forskellige perspektiver, hvilket fremmer en dybere forståelse og empati.
Rikke Yde Tordrups arbejde med hvordan forældre og professionelle skabe udviklende øjeblikke, der gennem mange bække små skaber barnets indre arbejdsmodeller, som påvirker deres forståelse af sig selv, andre og den verden de vokser på i.
Daniel Sterns teorier omkring spædbarnets interpersonelle verden bidrager til spillets fokus på tidlige relationelle erfaringer og deres indflydelse på barnets udvikling. Ved at integrere disse indsigter, fremmer “Styrk dit barn” en bevidsthed om betydningen af de første år for barnets livslange udvikling.
Alfie Kohns vægt på betingelsesløs forældrestil resonerer i spillets design, som fokuserer på anerkendelse og støtte frem for straf og mistillid. Spillet lægger op til et opdragelsesmiljø, hvor børns indre motivation og nysgerrighed næres.
Ross W. Greenes overbevisning om, at “børn gør det godt, hvis de kan”, er et gennemgående tema i “Styrk dit barn”. Dette princip opmuntrer voksne til at se bag om barnets adfærd for at forstå de underliggende behov og udfordringer, barnet står overfor, og arbejde sammen med barnet om at finde løsninger.
Gennem integrationen af blandt andre disse forskellige teorier og tilgange tilbyder “Styrk dit barn” en holistisk og dybdegående tilgang til børneopdragelse og -udvikling. Ved at fokusere på mentalisering, anerkendelse, ligeværdighed, tryg tilknytning, og respekt for barnets personlige grænser, lægger spillet op til en opdragelse, hvor børns velvære og udvikling er i centrum. “Styrk dit barn” er ikke bare et spil; det er en invitation til voksne om at forstå og støtte børn på en måde, der er informeret af nogle af de mest indflydelsesrige tænkere inden for børneudvikling og pædagogik.